
Elements de comunicació
Incorporar criteris d'ecoedició per estalviar recursos, millorar la qualitat ambiental de materials i productes i consolidar bones pràctiques ambientals
L'Ajuntament de Barcelona treballa des de fa temps per incorporar materials i pràctiques més sostenibles en la producció dels elements de les diferents campanyes de comunicació urbana. El 2015 Parcs i Jardins va començar a emprar venecianes informatives de polietilè, un material més sostenible que el PVC.
El 2016 la Direcció de Serveis de Comunicació ambientalitza el seu plec de producció, instal·lació, seguiment i retirada dels elements publicitaris i altres elements de comunicació, seguint els criteris ambientals de la instrucció i incorporant addicionalment criteris que promouen una economia circular (promoció de la reutilització de banderoles i venecianes com a matèria primera per a la fabricació de bosses i altres elements).
La Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els elements de comunicació (2015) incorpora criteris d'ecoedició que permeten estalviar recursos materials, així com criteris per millorar la qualitat ambiental de materials i productes, per consolidar bones pràctiques ambientals i per fomentar la demanda de productes de comerç just i de serveis socialment responsables.
La instrucció s'aplica als serveis de disseny de productes gràfics, serveis de disseny i producció digital, a la producció d'elements de comunicació o publicitat a la via pública, a l'adquisició d'objectes promocionals i de marxandatge, i als serveis de repartiment, distribució i instal·lació d'elements de comunicació.
Indicador de seguiment
Les 9 respostes obtingudes de l’enquesta realitzada sobre criteris de sostenibilitat en els elements de comunicació mostren que els elements comunicatius en paper utilitzats per més districtes, àrees i gerències són els pòsters i cartells, seguits dels díptics i tríptics. En cap cas s’han produït físicament opuscles i revistes, que han passat a format digital.
La prescripció de paper reciclat “sempre” se situa per sobre del 70% per qualsevol dels elements comunicatius de paper.
Pel que fa als elements de comunicació a la via pública, durant l’any 2021 s'han editat de 10.810 banderoles, de les quals el 73% en polipropilè monomaterial (sense PVC). El fil emprat per als cosits també ha estat polipropilè, permetent la posterior reutilització o reciclatge de les banderoles.
Respecte als opis produïts, en cap cas s’ha utilitzat paper sense cap garantia de qualitat ambiental: el paper reciclat ha estat el més habitual i en segon terme, paper no reciclat amb més del 50% de fibres d’explotacions forestals sostenibles.
INSTRUCCIÓ AL SERVEI
PLECS DE CONTRACTACIÓ REFERENTS
PCAP PRODUCCIÓ GRÀFICA, MANIPULAT, EMBALATGE, TRANSPORT I LLIURAMENT DE PRODUCTES DE DIFUSIÓ (2020)
PPT PRODUCCIÓ GRÀFICA, MANIPULAT, EMBALATGE, TRANSPORT I LLIURAMENT DE PRODUCTES DE DIFUSIÓ (2020)
PCAP ELEMENTS COMUNICACIÓ I PUBLICITAT FESTES DE LA MERCÈ (2020)
PPT ELEMENTS COMUNICACIÓ I PUBLICITAT FESTES DE LA MERCÈ (2020)
PCAP SERVEIS IMPRESSIÓ MASSIVA (2019)
PPT SERVEIS IMPRESSIÓ MASSIVA (2019)
PCAP ELEMENTS PUBLICITARIS (2018)
PPT ELEMENTS PUBLICITARIS (2018)
Publicacions
Bones pràctiques
Plec d'elements de comunicació a la via pública - Direcció de Serveis de Comunicació