Notícies

Prova pilot del vehicle amb recàrrega solar del Bicing – laboratori d’aprenentatge per a la innovació ambiental

02/09/2025

En el camí cap a la sostenibilitat, les proves pilot, com la del vehicle del servei de Bicing amb recàrrega solar, són eines imprescindibles. Ens permeten explorar noves solucions, validar tecnologies i entendre millor les seves implicacions reals. Tot i que no sempre culminen en una implementació definitiva, cada experiència aporta coneixement valuós.

bicing solar

A finals de 2022 es va posar en circulació el primer prototip de vehicle elèctric amb recàrrega solar per a la reposició de bicicletes del servei de Bicing. Aquest vehicle auxiliar estava equipat amb cinc mòduls fotovoltaics de 365W cadascun, instal·lats a la coberta del remolc, que es carregaven constantment quan el vehicle es trobava a l'exterior, ja sigui en moviment o aturat. Les plaques solars estaven connectades a la bateria del vehicle, contribuint a augmentar la seva autonomia.

L'objectiu de la prova pilot de BSM va ser avaluar el rendiment i l'eficiència del sistema per determinar si seria viable implementar-lo en tota la flota de vehicles auxiliars del servei. Aquesta innovació permetria reduir el consum d’electricitat alhora que incrementaria l'autonomia dels vehicles. 

Durant la fase inicial de la prova s'han pogut extreure les següents conclusions:

  • La connexió dels mòduls solars amb la bateria del vehicle ha demostrat ser tècnicament viable i compatible.
  • El nombre d’avaries detectades en aquest vehicle no ha superat la mitjana de la resta de la flota.
  • Pel que fa a la càrrega solar de les bateries, els resultats han estat variables segons l’hora del dia i les condicions ambientals. Al matí, la càrrega ha estat més efectiva, generant entre el 6% i el 20% de l'energia consumida, segons el mes. A la tarda, però, el rendiment disminueix considerablement, amb valors que no superen el 4%. Aquestes limitacions s'atribueixen a factors com l'orografia de la ciutat, l’edificació i l'alçada del sol, que generen ombres que redueixen l'eficiència del sistema.

S’ha vist doncs que, malgrat el sistema pot funcionar, la inversió no és òptima degut als condicionants edificatoris de la ciutat i per tant és millor focalitzar esforços en altres iniciatives més eficients, com la instal·lació de plaques solars en espais amb una bona insolació, per la qual cosa el vehicle ja no està en servei. Aquesta prova pilot, lluny de ser un fracàs, exemplifica com l’experimentació pot ajudar a prioritzar millor i avançar amb criteri cap a un futur més sostenible.

Subscriu-te al bulletí!

Aquí et pots subscriure al Butlletí Ajuntament + Sostenible