Destacat a l'Ajuntament

Publicació de l’Informe de seguiment de l’ambientalització interna de l’Ajuntament de Barcelona 2019

Entre els resultats destaca l’aprovació de la Instrucció que prohibeix la distribució d’aigua envasada i de gots de plàstic d’un sol ús en edificis i esdeveniments municipals, la certificació “Edifici Amic de la Bici”, la segona Marató d’Emergència Climàtica, així com les iniciatives d’ambientalització d’esdeveniments culturals i esportius i el projecte “Horts al Terrat”.

L’informe de seguiment de l’ambientalització interna recull el progrés en la implementació dels compromisos prioritaris de l’Ajuntament, adoptats en la convenció interna JornadA+S 2017, per avançar en la implementació del residu zero a l’Ajuntament i el foment de l’economia circular, l’eficiència en el consum de recursos com el paper, l’aigua i l’energia; la promoció d’una mobilitat més sostenible a través de canvis d’hàbits i de l’adaptació dels edificis i equipaments municipals, així com la implementació de mesures de foment del verd i la biodiversitat en les instal·lacions municipals.

Dels resultats obtinguts l’any 2019 destaca l’aprovació de la nova instrucció que prohibeix l’aigua envasada i els gots de plàstic d’un sol ús en totes les dependències i serveis municipals.En aquesta línia cal destacar també l’ambientalització d’esdeveniments culturals i esportius, com les Festes de la Mercè, amb la consolidació del got reutilitzable en les barres, i l’ús de gots compostables en curses (IBE; ICUB; B:SM).

Pel que fa als edificis municipals, es van obtenir bons resultats en la segona Marató d’Emergència Climàtica, augmentant la participació d’edificis i equipaments municipals i assolint un estalvi de 15% en gas, 10% en aigua i 13,5% en electricitat; i en la implementació del certificat amb el distintiu “Edifici Amic de la Bici”. Addicionalment, 5 equipaments compten amb horts d’inclusió social del projecte “Horts al Terrat”, guanyador del premi Europeu European Public Sector Award com a pràctica més innovadora i eficient del sector públic a nivell local.

L’Informe de seguiment de l’ambientalització interna de l’Ajuntament de Barcelona 2019 es pot consultar a lObservatori A+S

Publicació de Informe de seguiment de les Instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris ambientals en contractes 2019

L'aplicació de les Instruccions tècniques de contractació segueix progressant i presentant resultats positius, en la majoria de casos de millora respecte l'any anterior.

 

L'informe indica que:

  • es manté el subministramentd'electricitat amb garantia d'origen renovable;
  • s'inicia la renovació d'equipament informàtic amb equips nous amb requeriments energètics i ambientals;
  • el subministrament de paper reciclat consolida el màxim del 93% assolit l'any anterior;
  • dels incorporats a la flota el 42% són vehicles elèctrics (73% si excloem camions i vehicles especials) i el 48% de les baixes eren vehicles de gasoil.

S'obté també resultats satisfactoris en àmbits com l'adquisició de fusta certificada (100% de la fusta massissi tropical), de vestuari de baixa toxicitat per personal municipal (5500 unitats), d'alimentació ecològica (90% dels aliments servits en escoles bressol municipals), l'ús de gots reutilitzables en festes i esdeveniments públics (1,7 milions de gots).

En obres, la col·laboració amb BIMSA ha permès determinar que més de la meitat dels seus projectes d'espai públic i infraestructures han incorporat el 60% dels criteris ambientals de la instrucció i que tots els projectes d'edificació incorporen els 3 criteris bàsics i un 40 % incorporen altres 4 criteris ambientals.  

El 2019 el servei de suport tècnic del Programa Ajuntament + Sostenible ha donat resposta a 98 consultes, 56 de les quals eren d'ambientalització de plecs.

L’informe es pot consultar aquí:

L’Informe de seguiment de les Instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris ambientals es pot consultar a l’Observatori A+S

 

Pel que fa als edificis municipals, es van obtenir bons resultats en la segona Marató d’Emergència Climàtica, augmentant la participació d’edificis i equipaments municipals i assolint un estalvi de 15% en gas, 10% en aigua i 13,5% en electricitat; i en la implementació del certificat amb el distintiu “Edifici Amic de la Bici”. Addicionalment, 5 equipaments compten amb horts d’inclusió social del projecte “Horts al Terrat”, guanyador del premi Europeu European Public Sector Awardcom a pràctica més innovadora i eficient del sector públic a nivell local.

L’Informe de seguiment de l’ambientalització interna de l’Ajuntament de Barcelona 2019 es pot consultar a l’Observatori A+S

Més notícies

Logo mercabarnaLogo mercabarna

Mercabarna, amb electricitat d'origen renovable.

El consum d’energia verda en línia ascendent entre els operadors municipals.

Amb un consum anual d'entorn els 11.000 MWh elèctrics i prop de 7.000 kWh de gas, Mercabarna és un centre consumidor d'energia important. Avançant en el seu compromís per la sostenibilitat els responsables d'aquest mercat d'abastament han també posat el focus en el subministrament elèctric.

A la licitació del contracte dels subministraments elèctrics i de gas per aquest 2020, prorrogable al proper 2021, s’ha establert com a condició obligatòria que qualsevol empresa que vulgui optar a adjudicar-se el subministrament elèctric haurà d'acreditar que l'energia ofertada és energia verda amb garantia d’origen renovable certificada per la CNMC.

L'empresa adjudicatària haurà de presentar el corresponent certificat pel 100% de l'electricitat subministrada a la finalització del contracte, i el mateix plec al règim de penalitzacions, contempla imposar una sanció per l'incompliment del requisit d'origen renovable, corresponent a 1€ per cada MWh no inclòs al certificat de garantia d’origen renovable.

Aquí us podeu descarregar la documentació de la licitació.

ampolla parcs i jardinsampolla parcs i jardins

Ampolles d’aigua reomplibles per al personal de Parcs i Jardins

La iniciativa forma part del Pla de Salut de Parcs i Jardins.

Al juliol s’ha començat a distribuir l’ampolla d’aigua reomplible a tot el personal de Parcs i Jardins. L’ampolla d’aigua forma part del Pla de Salut de Parcs i Jardins, un Pla que aglutina tots els avantatges en salut que promociona l’Institut per al seu personal.

També es reparteix aquesta ampolla com a una acció concreta del Pla Clima i la Declaració de l’Emergència Climàtica, ja que després de l’onada de calor de l’estiu del 2019 aquesta mesura vol contribuir a promoure la hidratació durant la jornada laboral.

Al mateix temps aquesta mesura permet avançar en l’eliminació de les ampolles de plàstic d’un sol ús i la reducció de residus de plàstics a l’Ajuntament de Barcelona, tal com preveu la Instrucció en relació a l’aigua envasada i l’ús de gots de plàstic d’un sol ús en les dependències i serveis municipals (2019).

Es consolida l'ambientalització d'equipaments culturals de l'ICUB

5 equipaments culturals renoven la seva certificació amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental

L’ICUB es pionera en la implementació de millores ambientals en equipaments culturals; des de l’aprovació del seu Pla Estratègic d’Ambientalització Interna l’any 2016 ha avançat en la certificació dels seus equipaments amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) de la Generalitat. El DGQA certifica la millora en aspectes com l'estalvi i l'eficiència energètica, l'estalvi d'aigua, la gestió de residus, les compres, la mobilitat, i la comunicació ambiental.

Els 5 equipaments que van renovar la seva certificació ambiental en 2019 són:

-        La Virreina, Centre de la Imatge

-        Museu Etnològic i de Cultures del Món

-        Museu d’Història de Barcelona – Conjunt monumental de la Plaça del Rei

-        Arxiu fotogràfic de Barcelona

-        Museu d’Història de Barcelona – Via Sepulcral Romana

En l’àmbit de la comunicació els equipaments van aprovar una “Política de prevenció de residus i reducció de l’impacte de la comunicació”. S’aposta per la desmaterialització, reduint els cartells en paper, editant invitacions i programes en format digital, i imprimint només alguns materials de comunicació.

El resultat es, per exemple en cas dels flyers de presentacions del MUHBA Vil·la Joana, es fa un petit tiratge de 300 exemplars quan abans es feien de 1.000 o 2.000 que s’enviaven per correu postal.

En la producció d’elements de comunicació i publicitat, com poden ser les banderoles o lones per l’espai exterior, l’ICUB ha implementat les mesures ambientals previstes en la Instrucció Tècnica d’Elements de Comunicació, com són la utilització de polipropilè monomaterial, sense PVC, o la utilització de paper reciclat pels elements de comunicació de paper.

Logo BiomarketLogo Biomarket

Barcelona, un nou pas endavant en pro dels aliments ecològics

Adjudicades les parades per al primer mercat majorista de producte ecològic.

Mercabarna aposta pels productes biològics i per això ha tirat endavant un projecte únic i singular: el primer mercat majorista de l'Estat especialitzat en productes ecològics. Se l'ha anomenat Biomarket i entrarà en funcionament aquesta tardor amb la inauguració de la nova instal·lació.

S'ha adjudicat 12 parades per la venda de fruites i hortalisses fresques, 2 parades per a la venda multi-producte (llegums, cereals, fruits secs, pasta, arròs, ous, làctics i derivats, conserves, oli, vinagre i begudes), mentre que el lot per a la venda de carn, xarcuteria i derivats càrnics ha quedat desert.

El projecte també ha previst i adjudicat un espai específic per a que cooperatives o societats agràries puguin vendre directament els productes propis o dels seus associats.

Aquí us podeu descarregar la documentació de la licitació

D'aquesta manera es garanteix als productors d'agricultura ecològica un espai per a la comercialització i es facilitarà la distribució d'aliments ecològics pels canals minoristes de consum i compra habitual.

Més informació sobre aquest projecte la trobareu aquí

Imatge taula plastic zeroImatge taula plastic zero

Primera sessió de la Taula Plàstic Zero

La trobada virtual amb un centenar d’assistents d’organitzacions de l’àmbit de comerç, hoteleria i restauració i festes i esdeveniments reprèn la seva activitat per avançar en els projectes d’eliminació de plàstic d’un sol ús

La Taula Plàstic Zero, que neix com a una de les respostes a l’emergència climàtica, es un grup de treball en el marc del Consell Ciutadà per la Sostenibilitat. L’objectiu global de la taula és eliminar, o si més no, reduir, el plàstic d’un sol ús en les activitats, i incidir en la cultura de l’usar i llençar.

En la sessió es fa una presentació sobre la problemàtica de l’augment de residus vinculat a l’ús d’elements de protecció d’un sol ús en el context de la COVID-19, com mascaretes, guants, bosses i envasos plàstics, i es presenten recomanacions per la reducció d’aquests elements.

Durant la sessió es comparteixen reflexions sobre els projectes de les organitzacions participants, com per exemple la reducció dels envasos plàstics d’un sol ús en les carnisseries del Gremi d’Empresaris Carnissers i Xarcuters de Barcelona i Província; la utilització de gots reutilitzables o potenciant la venda a granel durant la Fira BioCultura; la promoció de l’ús de fonts d’aigua i la prohibició de la venda d’ampolles d’aigua de plàstic a les cafeteries i bars dels diferents campus de la UPC, o l’ús de bolquers reutilitzables i tovalloles de roba en les “Escoles Bressol Residu Zero”.

La sessió també ha permès un torn obert de paraules identificant oportunitats i necessitats de les organitzacions participants, i un intercanvi d’enllaços amb exemples i materials.

La Taula seguirà amb sessions participatives durant el mes de setembre.

Més informació aquí.

Recursos / Recomanem

imatge guia menjadorsimatge guia menjadors

Publicada la Guia d’ambientalització de menjadors col·lectius 2020

Actualització de l’eina per la contractació de serveis de menjadors col·lectius i serveis de càtering

La Generalitat de Catalunya ha actualitzat la Guia d’ambientalització de menjadors col·lectius, una eina per la contractació de serveis de restauració, per gestors i responsables de servei, així com el personal i les persones usuàries. La guia es centra en l’ambientalització de les activitats i processos d’un servei de restauració, considerant tres àmbits d’influència: el consum de recursos i la generació de residus, els consums energètics i d’aigua derivats de l’ús dels espais i el transport de productes i de personal.

La guia proposa criteris ambientals a incorporar en els plecs tècnics, diferenciant entre:

  • L’origen i la qualitat dels aliments
  • La prevenció de pèrdues i malbaratament dels aliments i la gestió de residus
  • L’equipament i la maquinària
  • La comunicació i la formació
  • Les tasques de neteja

Els criteris varien en funció de la tipologia del servei, i s’especifiquen per cafeteries sense cuina o amb cuina, restaurants, autoserveis, menjadors amb microones i nevera, càterings i màquines expenedores.

Com a annex s’adjunten consells de bones pràctiques ambientals adreçades a gestors, personal i persones usuàries. També s’adjunta informació sobre aliments d’agricultura ecològica, i informació detallada referent a l’origen i qualitat dels aliments, i referent a ecoetiquetes.

La guia es pot descarregar aquí: https://contractacio.gencat.cat/ca/principis/contractacio-estrategica/guies-contractacio-estrategica/

autoconsum residencialautoconsum residencial

Trobada virtual: casos d’èxit en l’autoconsum compartit d’energia

El proper dimarts 28 de juliol a les 16.30 h us convidem a participar en una trobada virtual per conèixer en primera persona les experiències de les comunitats de veïns que han apostat per l’autoconsum compartit. També presentarem les solucions que s’ofereixen tant des de l’Ajuntament de Barcelona, com per part d’empreses o comercialitzadores elèctriques per facilitar aquestes instal·lacions.

Més informació aquí.

Per tal de participar-hi cal inscripció prèvia a través del següent formulari

Agenda

Estiu d'activitats al Centre de la Platja

01/07/2020

Tallers, itineraris i exposicions sobre el canvi climàtic i la maritimitat de la Barceloneta

El Centre de la Platja és un equipament municipal d'educació ambiental i d'informació del litoral de Barcelona. Situat als porxos de la platja del Somorrostro, és un espai d’informació, de trobada i de formació per a totes les persones interessades en el litoral de Barcelona i els aspectes que s’hi relacionen.

Aquest estiu el Centre de la Platja ofereix un seguit d’activitats entorn del Residu Zero, el Canvi Climàtic, i la Maritimitat.

Les activitats s'ofereixen tant per a públic com per a grups que han reservat prèviament l'activitat. Aquí en destaquem algunes:

  • 25/07 de 11:30 a 13:00h: Viure sense plàstics - xerrada
  • 11/08 de 11:30 a 13.00h: Vine a experimentar el desglaç - taller
  • 22/08 de 17:00 a 1)900h: Quin futur té el nostre litoral - passejada
  • Tot el mes d’agost: El canvi climàtic arriba al Centre de la Platja – exposició
  • 03/09 a les 10:45h: L’antic barri de laplatja, avui, la Barceloneta

Font i més informació a Banys i Platges.

 

Baltic Circular PPBaltic Circular PP

Congrès Bàltic de Contractació Circular

02/09/2020

Els dies 2 i 3 de setembre es celebra el Congrés Bàltic Contractació Circular, en format on-line (i en anglès). Experts, proveïdors i interessats en contractació pública, compartiran les seves experiències i bones pràctiques de contractació com a eina per la transició cap a l’economia circular.

L’esdeveniment de dos dies consistirà en tallers, seminaris, conferències i visites virtuals relacionats amb la contractació pública circular. Està organitzat en el marc del projecte Circular Public Procurement, que compta amb el suport del Programa Interreg de la regió del mar Bàltic.

Més informació: http://circularpp.eu/

Inscripcions a l’esdeveniment aquí: https://circularpp.konfeo.com/en/groups